Několik obecných tipů k úkolům

Podmínky talentové zkoušky pro akademický rok 2013/2014. [odkaz]

Oslovil bych profesionála (třebas od ochotníků či většinou češtinář nebo češtinářka ví o někom z okolí, kdo by s takovými talentovkami mohl pomoci) a zapsal bych se na divadelní kurz [odkaz]. Jde o to, že nestačí text říct, ale je důležité jak je řečen a intonován, dále se hledí na mimiku, gesta, pohyb, hru s virtuálními předměty, ... Tento druh poznámek jak a co hraji bych si vpisoval do textu (u režisérů se to nazývá režijní kniha), aby se to stalo pevnou součástí mého studia/podkladů/představení. Základ fixování citů.

Zkoušení, jestli umím text dobře zpaměti, bych páchal za pomoci rodinných členů a kamarádů. Je to ze začátku trapné, ale člověk si zvykne.

Pokud vám tato zpětná vazba za pomoci další osoby nesedí, lze využít jinou kontrolu. Své promluvy si nahrajte do počítače/noťáku (většinou stačí obyčejná sluchátka s mikrofonem; některé notebooky mají mikrofon zabudovaný a nejsou potřeba ani sluchátka), kazeťáku, mobilu, videokamery či jiného zařízení. Pak si partie zpětně přehrejte a kontrolujte si vyřčené sami.

Jestli si k mému textu dohledat interpretaci (nejčastěji záznam divadelní hry) je otázka, každému to vyhovuje nějak jinak. Někdo se rád nechá inspirovat, někdo rád pracuje od nuly.

Dle možností bych si vyšetřil dostatek času na pročtení celé hry, studium textů a nazkoušení, hlavně kdybych nebyl vytrénovaný například z amatérského divadla.

Dal bych si trochu dokupy i sazbu předávaných podkladů komisi, aby každý příspěvek nebyla jiná typografická ves, vytištěné na čistém papíru, nějak vyvázané atp. Na to nikdo asi nebude hledět, ale prodávám sám sebe, tohle by k obrazu mému patřilo.

Při zvyšování hlasu během monologů je potřeba si najít vhodné místečko, ne všichni z okolí to libě vnímají. Je to podobný problém jako při hře na hudební nástroje.

Blok 1

Zvolil bych strategii různých osob, které mi nejsou vzhledově podobné, tedy třebas starý muž (mohl bych zvolit hlubší hlas), podváděná žena (mohl bych zkusit třebas jemný hlásek) a muž nemocný na pokraji šílenství (vlastní hlas s třepáním rukou atp.).

Mezi mé oblíbené monology patří (volil bych si určitě jazyk český, maximálně jazyk slovenský):

(Pro ženy)
Na některé monology bych se jako muž už nehodil, zde se vyskytují některé.

Více tipů k monologům hledejte zde.

Mezi mé oblíbené dialogy patří ty z knihy Milana Kundery: Jakub a jeho pán. [hra]

Blok 2

Zvolil bych si strategii jedné básně od českého autora či autorky a jednoho překladu básníka ze světa.

Básně z domova

Básně ze světa

Úryvek z prózy

Blok 3

Aktuálně nemám nic z toho na papíře, jen v hlavě, ale dalo by se to v době rozumné napsat. Vyhnul bych se improvizaci, té tam na talentovkách je i tak dost.

Blok 4

Zde bych si velkou hlavu nedělal, o čem se mi dobře hovoří ze života, to bych si sepsal a užil. Například:

Humorné inspirace podobných (fiktivních) příběhů ze života:

Blok 5


Zpět do domečku...