Odpovím si na takové ty standardní otázky kolem filmu a divadla (musím si trochu utřídit myšlenky, nechci zbytečně vařit z vody), zároveň se pokusím odpovědět si i náznakem argumentačním.
Oblíbený citát?No, to je na úvod ale otázka! Asi dle motta tvorby těchto webových stránek: „Pouze život, který žijeme pro ostatní, stojí za to.“ Albert Einstein.
Oblíbená barva?Další taková otázka, typu všelijaká, na kterou všichni rádi odpovídají! Sytě žlutá na černém podkladu, pro typografii však téměř nepoužitelná kombinace. Použitelná kombinace je až krvavě červená a černá, barvy divadelní.
Oblíbené filmy či seriály?Je jich nespočet. Za čistou filmařinu považuji Satanské tango od režiséra Bély Tarra, za filmařinu s oblíbeným tématem Sedmou pečeť od režiséra Ingmara Bergmana, za čistě snové pak Sny Akiry Kurosawy. Dílo Petera Jacksona (horory, fantasy) je mi blízké, samo, že mohu Pána prstenů (1, 2, 3) a těším se na Hobita. Jsou to asi všechno počiny, které stojí za shlédnutí na velké a ještě větší ploše, třebas kvalita HDTV nahozená přes dataprojektor na zeď.
Možné doplňující otázky:- Povězte nám děj filmu/inscenace?
- Kdo byl režisérem filmu/inscenace?
- Jaké další filmy/inscenace režisér připravil?
- Na jakých dalších projektech režisér aktuálně pracuje?
- Kdo byl zodpovědný za hudbu, kostýmy, výpravu, příp. choreografii?
- Jak se jmenují herci učinkující ve filmu, jaké jsou národnosti, jaké role hrají?
- V jakých dalších filmech/inscenacích můžeme protagonisty vidět?
Podobně těžké by to bylo s horory (ani si neodpovídám), ale i s pohádkami. Fantasy (např. Harry Potter) ani japonským anime (např. Princezna Mononoke) nepohrdnu. Výhodou je, že se na to dá dívat s koblížkama (dětmi) opakovaně. Na vysvětlenou uvádím, že občas hlídám neteře.
V seriálech je to ještě těžší. Řadu z nich sleduji v rámci psychologického vykreslení postav (zájem autorský) a většinou se na každý díl dívám odděleně jako kdyby to byl film. Některé dramatické počiny (např. Teorie velkého třesku) považuji za solidní propagaci vědy a výzkumu, což není lehká záležitost, pokud se o to snažíte od stolu. Umělci k technickým a přírodním vědám nemají vždy blízko, proto je to spíš zanedbávané téma. Podobně jako tomu například bylo u vícedílného filmu Arrowsmith. Samozřejmě především stejnojmenná kniha autora Sinclaira Lewise ovlivňovala ve své době jedince v U.S.A.
Co jste četl nebo viděl od Václava Havla?
- Život před sebou (Mlýny). [odkaz]
- Zítra to spustíme. [odkaz]
- Zahradní slavnost. [odkaz]
- Ztížená možnost soustředění. [odkaz]
- Žebrácká opera. [odkaz]
- Audience. [odkaz]
- Vernisáž. [odkaz]
- Pokoušení. [hra]
- Odcházení. [csfd.cz]
Je jich neskutečný počet, zmíním jen některé, taková jistá přehlídka režisérů.
Z domova na divadle:Z domova ve filmu:
- Atentát, 1964, režie Jiří Sequens st. [csfd.cz]
- Lidice, 2011, režie Petr Nikolaev. [csfd.cz]
- Operace Silver A, 2007, režie Jiří Strach. [csfd.cz]
- Habermannův mlýn, 2010, režie Juraj Herz. [csfd.cz]
- Želary, 2003, režie Ondřej Trojan. [csfd.cz]
- Zatracení, 2002, režie Dan Svátek. [csfd.cz]
- Requiem pro panenku, 1992, režie Filip Renč. [csfd.cz]
- Smrt stopařek, 1979, režie Jindřich Polák. [csfd.cz]
- Hodinu nevíš..., 2009, režie Dan Svátek. [csfd.cz]
- Sametoví vrazi, 2005, režie Jiří Svoboda. [csfd.cz]
- Vrah skrývá tvář, 1966, režie Petr Schulhoff. [csfd.cz]
- Pasti, pasti, pastičky, 1998, režie Věra Chytilová. [csfd.cz]
- Proč?, 1987, režie Karel Smyczek. [csfd.cz]
- Nedodržený slib, 2009, režie Jiří Chlumský. [csfd.cz]
- Jan Hus, 1954, režie Otakar Vávra. [csfd.cz]
- Jan Žižka, 1955, režie Otakar Vávra. [csfd.cz]
- Proti všem, 1956, režie Otakar Vávra. [csfd.cz]
- Dny zrady, 1973, režie Otakar Vávra. [1.díl, 2.díl]
- Sokolovo, 1974, režie Otakar Vávra. [csfd.cz]
- Osvobození Prahy, 1975, režie Otakar Vávra. [csfd.cz]
- Synové hor, 1956, režie Čeněk Duba. [csfd.cz]
- Prachy dělaj člověka, 2006, režie Jan Kulhavý a Jiří Chlumský. [csfd.cz]
- Kajínek, 2010, režie Petr Jákl ml. [csfd.cz]
- Lid versus Larry Flynt (The People vs. Larry Flynt), 1996, režie Miloš Forman. [csfd.cz]
- Bumerang, 1996, režie Hynek Bočan. [csfd.cz]
- Dobrodružství kriminalistiky, 1989, režie Antonín Moskalyk. [csfd.cz]
- Záře (Shine), 1996, režie Scott Hicks. [csfd.cz]
- Apollo 13 (dtto), 1995, režie Ron Howard. [csfd.cz]
- Čistá duše (A Beautiful Mind), 2001, režie Ron Howard. [csfd.cz]
- Čas probuzení (Awakenings), 1990, režie Penny Marshall. [csfd.cz]
- Nordwand (Nord Face), 2008, režie Philipp Stölzl. [csfd.cz]
- Pád do ticha (Touching the Void), 2003, režie Kevin Macdonald. [csfd.cz]
- Doktor Smrt (You Don't Know Jack), 2010, režie Barry Levinson. [csfd.cz]
- Frida (dtto), 2002, režie Julie Taymor. [csfd.cz]
- Přežít (Alive), 1993, režie Frank Marshall. [csfd.cz]
- Černý jestřáb sestřelen (Black Hawk Down), 2001, režie Ridley Scott. [csfd.cz]
- Schindlerův seznam (Schindler's List), 1993, režie Steven Spielberg. [csfd.cz]
- Chyť mě, když to dokážeš (Catch Me If You Can), 2002, režie Steven Spielberg. [csfd.cz]
- Amistad (dtto), 1997, režie Steven Spielberg. [csfd.cz]
- Šedá zóna (The Grey Zone), 2001, režie Tim Blake Nelson. [csfd.cz]
- Ďáblova dílna (The Counterfeiters), 2007, režie Stefan Ruzowitzky. [csfd.cz]
- Jak jsem ti slíbil (After the Promise), 1987, režie David Greene. [csfd.cz]
- Lovci lvů (The Ghost and the Darkness), 1996, režie Stephen Hopkins. [csfd.cz]
- Hačikó – příběh psa (Hachiko: A Dog's Story), 2009, režie Lasse Hallström. [csfd.cz]
- JFK (dtto), 1991, režie Oliver Stone. [csfd.cz]
- Králova řeč (The King's Speech), 2010, režie Tom Hooper. [csfd.cz]
- 127 hodin (127 Hours), 2010, režie Danny Boyle. [csfd.cz]
- Bestie Karla (Karla), 2006, režie Joel Bender. [csfd.cz]
- Zkažená mládež (The Class), 2007, režie Ilmar Raag. [csfd.cz]
- Výměna (Changeling), 2008, režie Clint Eastwood. [csfd.cz]
- Její případ (North Country), 2005, režie Niki Caro. [csfd.cz]
- Erin Brockovich (dtto), 2000, režie Steven Soderbergh. [csfd.cz]
- Proroctví z temnot (The Mothman Prophecies), 2002, režie Mark Pellington. [csfd.cz]
- Obchodník se smrtí (Lord of War), 2005, režie Andrew Niccol. [csfd.cz]
- Veřejní nepřátelé (Public Enemies), 2009, režie Michael Mann. [csfd.cz]
- It's All Gone Pete Tong (dtto), 2004, režie Michael Dowse. [csfd.cz]
- Síla srdce (A Mighty Heart), 2007, režie Michael Winterbottom. [csfd.cz]
- Kluci nepláčou (Boys Don't Cry), 1999, režie Kimberly Peirce. [csfd.cz]
- Zeptejte se mých dětí (Just Ask My Children), 2001, režie Arvin Brown. [csfd.cz]
- Příběh Alvina Straighta (The Straight Story), 1999, režie David Lynch. [csfd.cz]
- Sarajevský atentát (Atentat u Sarajevu), 1975, režie Veljko Bulajić. [csfd.cz]
- Vlak (The Train), 1964, režie John Frankenheimer a Arthur Penn. [csfd.cz]
- Bonnie a Clyde (Bonnie and Clyde), 1967, režie Arthur Penn. [csfd.cz]
- Černá kniha (Black Book), 2006, režie Paul Verhoeven. [csfd.cz]
- Řek Zorba (Alexis Zorbas), 1964, režie Michalis Kakojannis. [csfd.cz]
- Bostonský škrtič (The Boston Strangler), 1968, režie Richard Fleischer. [csfd.cz]
- Bílé peklo (As Far As My Feet Will Carry Me), 2001, režie Hardy Martins. [csfd.cz]
- Čtvrtý druh (The Fourth Kind), 2009, režie Olatunde Osunsanmi. [csfd.cz]
- 3:15 zemřeš (The Amityville Horror), 2005, režie Andrew Douglas. [csfd.cz]
- Osm statečných (Eight Below), 2006, režie Frank Marshall. [csfd.cz]
- Čistá práce (The Bank Job), 2008, režie Roger Donaldson. [csfd.cz]
- Hranice smrti (Bordertown), 2006, režie Gregory Nava. [csfd.cz]
- Květ pouště (Desert Flower), 2009, režie Sherry Horman. [csfd.cz]
- Zodiac (dtto), 2007, režie David Fincher. [csfd.cz]
- Americký zločin (The American Crime), 2007, režie Tommy O'Haver. [csfd.cz]
- Koupili jsme ZOO (We Bought a ZOO), 2011, režie Cameron Crowe. [csfd.cz]
- Kokosy na sněhu (Cool Runnings), 1993, režie Jon Turteltaub. [csfd.cz]
- Secretariat (dtto), 2010, režie Randall Wallace. [csfd.cz]
- Serpico (dtto), 1973, režie Sidney Lumet. [csfd.cz]
- Sociální síť (The Social Network), 2010, režie David Fincher. [csfd.cz]
- Walk the Line (dtto), 2005, režie James Mangold. [csfd.cz]
- Poslední dny Sophie Schollové (Sophie Scholl – Die letzten Tage), 2005, režie Marc Rothemund. [csfd.cz]
- Motýlek (Papillon), 1973, režie Franklin J. Schaffner. [csfd.cz]
- Zuřící býk (Raging Bull), 1980, režie Martin Scorsese. [csfd.cz]
- Hurikán v ringu (The Hurricane), 1999, režie Norman Jewison. [csfd.cz]
- Ptáčník z Alcatrazu (Birdman of Alcatraz), 1962, režie John Frankenheimer. [csfd.cz]
- Bostonský škrtič (Boston Strangler: The Untold Story), 2008, režie Michael Feifer. [csfd.cz]
- Půlnoční expres (Midnight Express), 1978, režie Alan Parker. [csfd.cz]
- Americký gangster (American Gangster), 2007, režie Ridley Scott. [csfd.cz]
- Bílá smršť (White Squall), 1996, režie Ridley Scott. [csfd.cz]
- Underbelly (dtto), 2008, režie Tony Tilse, Peter Andrikidis a Shawn Seet. [csfd.cz]
- Letecké katastrofy (Mayday), 2003, režie George D'Amato, P. J. Nawarynski a Jim Donovan. [csfd.cz]
- Vteřiny před katastrofou (Seconds From Disaster), 2004, režie Luke Campbell, Yavar Abbas, Sid Bennett a Iain Riddick. [csfd.cz]
Nesedly mi novodobé komedie (Rafťáci, Bobule, Gympl, ...), ale ani ten typ komedií jako Ženy v pokušení či Muži v naději (režie Jiří Vejdělek). Třeba to dojde, ale není to jednoduše můj žánr. Uvedu příkladem Probudím se včera, jistě pohledný hlavní hrdina, jistě pohledná hlavní hrdinka, jistě zajímavý nápad a scénář, ale stejně jsem byl rád, že jsem to mohl z pevného disku smazat.
Oblíbené herečky?Jiřina Bohdalová? To asi ne, do divadla nějak extra nefušuje, i když televarieté s Vladimírem Dvořákem byl zajímavý počin. Když už, tak volím Danu Medřickou, Emílii Vášáryovou či Vilmu Cibulkovou, za jejich přesné psychologické vykreslení postav. Mezi oblíbené herečky by patřila Helena Čermáková, z generace třicátnic pak Petra Hřebíčková, absolventky JAMU a držitelky Thálie, za umírněná gesta, vypracovanou mimiku a krásný zpěv.
Z mladší generace je zajímavý zjev Scarlett Johansson, nemám ji rád, ale je dobrá, tedy dal bych raději přednost nezměrnému talentu od dětských let, herečce a scénaristce Natalii Portman. Mou pozornost upoutala i herečka a spisovatelka Michaela Doleželová, absolventka JAMU, ještě nedávno měla angažmá v MDZ, postavila se však na vlastní nohy a ze zlínské scény odešla.
Z korpulentních dam například Helena Růžičková či Stella Zázvorková.
Oblíbení herci?To je terno. Ze stříbrného plátna vybírám následující: Morgan Freeman, Al Pacino, Anthony Hopkins, Paul Newman (matka byla Slovenka), Jack Nicholson, Tom Hanks, ale i třebas: James Earl Jones či Robert De Niro. U všech by to bylo za celoživotní mistrovství.
Z našich herců, to se nedá dopočítat, např. Rudolf Hrušínský, Josef Kemr, Josef Somr, Miloš Kopecký a další. Na komedie moc nejsem, tak klany Polívků (otec a dcera), Trojanů (bratři Ondřej a Ivan), Krobotů (otec a dcera) a dalších slavných hereckých rodů ani nezmiňuji.
Z divadelních prken vybírám Dušana Sitka (nyní angažmá v Praze), zvolit lze celou plejádu herců v MDZ, většinou jsou to absolventi JAMU: Rostislav Marek, Luděk Randár, Gustav Řezníček, Radoslav Šopík, Pavel Leicman, Zdeněk Julina, Jan Leflík, Pavel Vacek, Radovan Král a další.
Víme, že plnoštíhlost (nadváha) není u mužů považována za plus na kráse, ale co už, nějací jsme, na divadelních prknech a stříbrném plátně to nevadí. Můžete posoudit herecké výkony Vladimíra Menšíka, Bronislava Poloczka, Norberta Lichého, Ilji Prachaře, Stanislava Třísky či třebas Martina Hrubého (Muži v offsidu, Scapinova šibalství).
Oblíbení autoři či dramatici?
- Karel Čapek (Rakousko-Uhersko),
- Henrik Johan Ibsen (Norsko),
- Ingmar Bergman (Švédsko),
- George Bernard Shaw (Anglie, původem Ir), ...
Mám své čtenářské závazky vůči spisovateli Michailu Afanasjeviči Bulgakovovi (Ruské impérium).
Neoblíbený autor?Nemusím Michala Viewegha. Něco jde, ale v průměru to nemusím. Některé ty prasečinky mi vyloženě vadí.
Oblíbené režisérky, oblíbení režiséři?Docela fandím Haně Mikoláškové, dříve umělecká šéfová v Divadle Polárka, v současnosti je uměleckou šéfovou MDZ. Ze světa lze vybrat třebas Quentina Tarantina, Miloše Formana a další.
Obecně řečeno, je mi blízká autorská režie, upřednostňuji vykreslování tragédií a chaosu současnosti.
- Na prvním místě by to byl Dodo Gombár, v současnosti umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově, předtím zaujímal místo uměleckého šéfa MDZ, Zlín, pak,
- Viliam Klimáček, divadlo GUnaGU,
- Antonín Procházka, Divadlo J. K. Tyla,
- Miroslav Krobot, Dejvické divadlo,
- Petr Zelenka, částečně i,
- David Drábek, Klicperovo divadlo,
- Jan Antonín Pitínský, a,
- Oldřich Daněk, již zesnulý.
I to si přejete vědět? Je jich kupodivu poměrně mnoho:
- Jozef Gombár: Faust: pokušení a vykoupení,
- Jan Antonín Pitínský: Smrt Hippodamie,
- Miroslav Plešák: Jakub a jeho pán,
- Hana Burešová + Ondřej Kepka (TV režie): Smrt Pavla I., tehdy ještě s mistrem Pardusem, ...
Do této otázky už nejdu. Raději ty taškařice píši sám...
Ale vážně. Dočetl jsem Zápisky z blázince Miroslava Macháčka [E:odkaz], knihu vydala jeho dcera Kateřina Macháčková (1. vydání vyšlo v roce 1995, 2. vydání v roce 2008), okamžitě bych to zdramatizoval a dal na malou scénu.
Ve frontě na přečtení mám Soustroví Gulag [odkaz, otevření a tisk MOBI souboru lze třebas přes program Calibre], je to čtenářská povinnost, neb mě jeden zlínský herec přirovnal (zjevem; umělecky na takový formát nemám) k Solženicynu. To by se mělo dát docela solidně zdramatizovat do velkého sálu. Otroctví, biče, galeje, gulagy, peklo a řev, to je naše!...
Dále tu mám ve frontě knihu Hra: Průnik do tajné společnosti mistrů svádění od Neila Strausse, to by mohla být fajn taškařice.
Oblíbené výtvarnice, oblíbení výtvarníci?Hieronymous Bosch, prapůvodce fantasy, Josef Lada, ilustrátor pohádkových knih, či třebas Adolf Born, animátor a karikaturista. Jsem příznivec počítačové grafiky, obzvláště fantasy, viz Luis Royo [odkaz]. Taková tvorba se výborně hodí na obálky knih a některých časopisů.
Z písmotvůrců Manfred Klein (Německo), zakladatel tvorby 3D písem, a Hermann Zapf (též Německo), tvůrce moderních písem digitálních.
Ve scénografii a kostýmech nemám ještě velký přehled, ale náčrtky Michaela Solovyeva (v levém menu Scenography) či Evgeniye Kashinyové mi přišly inspirativní. Takových vzorků bude asi nespočet, viz např. webovky Lindy Buchananové (v horním menu Portfolio či Sketches + Models). Chce to asi víc prozkoumat sborníky na E-scenography.
Oblíbená hudba či zvuky?Jéjej, další otázka. Na tu také odpovídat nebudu.
V principu od klasické hudby přes český rock a pop, konče u death metalu a experimentálních skupin jako jsou Gojira či Gnaw Their Tongues. Na seriózním divadle s pevnou dramatikou je to samozřejmě považované za nepoužitelné.
Tibetská chrámová trouba (tzv. dung čen) užitá například ke svolání lidu k obědu by vždy potěšila. [odkaz]
Proč se nehlásíte prvně na činoherní herectví, z něhož by se režisér mohl vyklubat, viz zažitá strategie ruského divadla MCHAT?Mé myšlenky jsem shrnul na Facebooku [odkaz].
Já se na herectví nehlásím, hlavně proto, že jsem si vědom svých odlišností (věk, vzhled, váha), což by mohlo snadno způsobit ponorkovou nemoc ostatním studujícím, to bych nerad, to musí jít individuální přání stranou. Myslím si však, že herectví je náročná profese, ale je zároveň fascinující, jak při omezení fyzickém, psychickém a emočním dochází během studijních let (i po nich) k posunu hranic ve všech směrech (pohyb, gesta, mimika, hlas, zpěv ap.). Je to podobné jako sledovat vývoj dítěte, jeho první krůčky, první slova, první dny ve školce. Sledovat ten herecký pokrok (na sobě) by bylo obdivuhodné. Trochu adeptům o studium herectví závidím, ale držím jim samozřejmě palce.
Najít ideální přípravu je náročné, je-li to vůbec myslitelné, je můj skromný názor. Více o tom režisér Miroslav Krobot (který sám využívá minimum vyjadřovacích prostředků a byl poprvé před kamerou až v pozdním věku, viz minirozhovor v jeho autorské hře Sirup, http://uloz.to/xboq2nu/sirup-avi), přesněji v článku v časopisu Disk, č. 7, str. 96 až 110, odkaz.
Na druhé straně jsem se neztotožnil s názorem profesora Srby, že herec je de facto jen plnič úkolů. Můj názor je, že má nezastupitelnou roli (ani Jerzy Grotowski si nedovolil vyčlenit herce, vedle diváka, ve svém experimentálním divadle) a zasluhuje uznání a obdiv, ve vší skromnosti snad jen takový, který herec dokáže unést, vstřebat a neomezovat jej v další tvůrčí činnosti.
Jaké zaměření, příp. jaký typ a druh divadla si přejete s tvůrčím týmem tvořit?Na to je těžké si odpovědět, ale především činohru, klidně s náznaky divadla masek, se zařazením loutek či stínohry. K užívání moderní techniky (projekce, hrátky se světlem) mám blízko. Na hudbě budu muset zapracovat. Občas si říznout pohádku či komedii.
Takhle od stolu tipuji, že by mi vyhovoval minimalismus na malé scéně s vykreslením psychologického rozkladu postavy (nevěra, alkoholismus u žen a podobně), zahraných vážně nikoliv komediálně. K tomu má blízko monodrama, ale najdeme celou plejádu dramat pro různě velký herecký soubor.
Rád bych se případně propracoval k velké scéně s vertikálním vrstvením (užití pater, lze si představit pyramidy, poschoďový dům, bunkry, ...) v duchu umění řezajícího do živého masa. To je však jistý pomyslný vrchol pravděpodobně každého dramaturga a režiséra.
Na druhé straně mám rád minimalismus, ale nad užitím minima scény (téměř vyjmutí výtvarna a práce výtvarníků) ve velkém sále Národního divadla v Praze (Hamlet, 1982, odkaz) se musí člověk docela zamyslet. Podobně by to bylo kolem náznaku ducha krále, kde se mohlo ulítnout nad kostýmem. Ze záznamu to vypadá, že to bylo filmováno bez účasti diváků, je to dost znát.
Za dokonalost dramatickou bych považoval nerealizovatelné. Tedy tragédii, kdy se na konci po pádu několika opon, které se roztrhnou a dopadnou na jeviště, nebude dít už nic. Tedy žádné zvuky, žádná hudba, žádný živáček, ale také žádná děkovačka. To by bylo psychicky naprosto vyčerpávající, až nepřijatelné, jak pro diváky, tak pro herecký soubor a všeobecnou prestiž divadla. I představení bez potlesku by potěšilo, pokud by to diváky tak razantně zasáhlo. Je to jen můj vhled na věc... Je to podobná myšlenka, jako že nemají být v představení přestávky: to je z hygienického hlediska také téměř nepřijatelné, z uměleckého hlediska je to otázka: někdy přestávky krájí inscenaci, někdy je to nezbytnost.
Jaké inscenace byste rád režíroval?Docela pokukuji po dramatech inspirovaných skutečnou a doloženou událostí (osudy lidí výjimečných, zvláštních, nemocných, postižených, ...).
- Zápisky z blázince (Miroslav Macháček). Inspirace ze dvou knih. [1, 2]
- Fenomén Lébl. Inspirace ze tří knih. [odkaz]
- Divotvůrkyně. Inspirace film. [odkaz]
- Čas probuzení. Inspirace film. [odkaz]
- Doktor Smrt. Inspirace film. [odkaz]
- Arrowsmith. Inspirace kniha + dva filmy. [wiki, film 1997, 1931]
- Pád do ticha. Inspirace film. [odkaz]
- Nordwand / Vzývající ticho. Inspirace z filmů. [odkaz] [odkaz]
- Cesta na vrchol světa. Inspirace film. [odkaz]
- Požár Národního divadla ze dne 12. srpna 1881.
- A přece jsem přežil. Inspirace kniha Artura Radvanského. [odkaz]
- Tématika válečná, vojenská a vesmírná:
- nad zemí (letecké katastrofy, život na vesmírných stanicích),
- na zemi (gulagy, věznice, koncentrační tábory, jaderné elektrárny),
- pod zemí (ponorky a jejich úděl; jeskyně, doly a šachty).
Ateista, ale něco tam, nahoře, hned vedle zalomení rozpínajícího se Vesmíru, nejspíš je... Myslím si však, že ať je tam cokoliv, žádné minulé ani současné náboženství to dost přesně a ani zdaleka nevystihuje a velmi dlouho vystihovat nebude.
Tohleto náboženství je však zajímavé kolem dramatické tvorby obecně a skrz pohlazení, ale i znetvoření lidské duše.
Já bych se však zaměřil na podstatnější věci: zánik Vesmíru, Sluneční soustavy, lidské civilizace, což jsou věci, kterým bude lidstvo čelit (domněnka založená na výzkumech astronomie a astrofyziky) a zatím jsou všichni docela v pohodě a klídečku.
Vaše slova na závěr?Už se mě na nic neptejte, nebo začnu vymýšlet nové teorie!
Zde je seznam některých otázek, které mají člověka vyvést z rovnováhy. Dovolím si na ně tady a teď neodpovídat, jsou to přecejenom citlivé záležitosti. Někdy se s nimi v životě člověk setká u psychologa (psychiatra), policejní výpovědi, soudního vyšetřování, darování krve, kostní dřeně, vajíček či spermatu a v životě jako takovém, ten je plný překvapení. Na divadle se citlivé otázky řeší pravidelně, je to dáno profesí samotnou.
Jak se stavíte k(e):
- sprostým slovům,
- (milosrdným) lžím,
- nahotě na jevišti,
- sexu za peníze,
- manželské nevěře,
- homosexuálnímu manželství,
- polygamii (polygynii a polyandrii),
- úmyslnému fyzickému či psychickému týrání,
- potratu,
- vraždě,
- sebevraždě,
- eutanázii (usmrcení na žádost)?